För att utveckla och designa framgångsrika spel finns det åtminstone två ingredienser som krävs. Ett av dessa är karaktärer som är intressanta och relaterbara. Med relaterbara karaktärer avses att framkalla någon form av koppling till karaktärerna, exempelvis karaktären Super Mario som alla känner till. Framgångsrika spel har förmågan att få spelare att känna intresse för din och andra karaktärer. Den ideala kombinationen är att styra en fascinerande karaktär och ställas inför utmaningar med tydliga mål.
Mål och utmaningar
Ett spel bör utmana och motivera spelaren att nå mål. Olika typer av mål kan finnas och några exempel är följande:
- Besegra en motståndare.
- Samla föremål.
- Utveckla och bygga upp din karaktär.
Spelets mål ska varken vara för lätta eller svåra att uppnå. Balans är nyckeln. Om målen är alltför svåra orsakar det för tidiga misslyckanden tidigt spelet som riskerar att spelaren lämnar spelet. Å andra sidan bör de bli gradvis svårare i takt med att spelaren gör framsteg i spelet.
Mål kan delas in i små och stora. Det behöver finnas kortsiktiga mål för att bibehålla spelarens intresse och engagemang. Varje mål ska få spelaren att uppleva en liten seger. Meningen är också att dessa små mål ska bygga upp till större. Spelaren ska nämligen alltid ha sitt fokus på ett större mål i horisonten.